Čiastočne nízkopodlažný autobus SOR BN 10,5 je predĺženou verziou typu BN 9,5. Český výrobca SOR Libchavy vyrába tieto 10,7 m dlhé low-entry autobusy od roku 2005. V rokoch 2006, 2007 a 2009 zakúpila spoločnosť SAD Prievidza spolu 10 kusov vozidiel tohto typu, ktoré v prevádzke postupne nahradzovali staršie autobusy Karosa. Autobusy sa nachádzajú v prevádzkach Prievidza a Partizánske.

Obrázok autobusu

Popis

Polosamonosnú panelovú karosériu autobusu zostavili z oceľových profilov a zvarili s rámom podvozku. Karosériu zvonku obložili polyesterovými laminátmi a špeciálnymi plechmi, interiér vozidla je obložený plastovými doskami. Pre zvýšenie antikoróznej ochrany použili pre spodnú časť skeletu nehrdzavejúcu oceľ. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Oproti druhým dverám v priestore pre kočík a invalidný vozík osadili pozdĺžne do bočnice sklápacie sedadlá. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pre uľahčenie nástupu/výstupu cestujúcich vozidlo vybavili funkciou naklonenia pravej časti vozidla k vozovke, tzv. kneelingom a výklopnou plošinou pri druhých dverách. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, stropnými výklopnými vetrákmi a stropnými ventilátormi. Vykurovanie riešili teplovodným kúrením. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy EMtest. Autobusy dodali v celožltom nátere.

Prehľad vozidiel

Autobus SOR BN 10,5

Technické parametre

Dĺžka:10730 mm
Šírka:2525 mm
Výška:3000 mm
Výška podlahy:360 mm (1. a 2. dvere)
800 mm (3. dvere)
Rázvor:5600 mm
Počet dverí:3
Počet miest na sedenie:30 + 1
Počet miest na státie:66
Celkový počet miest:96 + 1
Celková hmotnosť:15000 kg
Motor:Iveco Tector-NEF, Euro 3, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (1. séria)
Iveco Tector-NEF, Euro 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (2., 3. a 4. séria)
Výkon motora:176 kW / 2500 rpm (1. séria)
185 kW / 2500 rpm (2., 3. a 4. séria)
Objem motora:5880 cm3
Krútiaci moment motora:810 Nm / 1250 – 2100 rpm (1. séria)
850 Nm / 1250 – 1950 rpm (2., 3. a 4. séria)
Maximálna rýchlosť:80 km/h
Prevodovka:ZF, manuálna, 6-stupňová plne synchronizovaná, s retardérom Voith (1., 2. a 3. séria)
Allison T280R, automatická 6-stupňová s hydraulickým retardérom (4. séria)
Riadenie:RBL C 500V, hydraulické monoblokové (1., 2. a 3. séria)
RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia (4. séria)
Nápravy:predná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G150, tuhá, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky:285/70 R19,5

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaRok výrobySprevádzkovanieVyraďovaniePrevádzkaPočet
1.SOR BN 10,5PD 452CI, PD 462CI, PD 463CI, PD 468CI, PD 472CI, PD 473CI200620062020Prievidza6
1.SOR BN 10,5PD 471CI20062006Partizánske1
2.SOR BN 10,5PD 533ER20072007Prievidza1
3.SOR BN 10,5PD 648CP20072007Prievidza1
4.SOR BN 10,5PD 354DI20092009Partizánske1
Spolu:2006 – 200910

Technické parametre

Dĺžka10730 mm
Šírka2525 mm
Výška3000 mm
Výška podlahy360 mm (1. a 2. dvere)
800 mm (3. dvere)
Rázvor5600 mm
Počet dverí3
Počet miest na sedenie30 + 1
Počet miest na státie66
Celkový počet miest96 + 1
Celková hmotnosť15000 kg
MotorIveco Tector-NEF, Euro 3, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (1. séria)
Iveco Tector-NEF, Euro 4, kvapalinou chladený naftový preplňovaný šesťvalec (2., 3. a 4. séria)
Výkon motora176 kW / 2500 rpm (1. séria)
185 kW / 2500 rpm (2., 3. a 4. séria)
Objem motora5880 cm3
Krútiaci moment motora810 Nm / 1250 – 2100 rpm (1. séria)
850 Nm / 1250 – 1950 rpm (2., 3. a 4. séria)
Maximálna rýchlosť80 km/h
PrevodovkaZF, manuálna, 6-stupňová plne synchronizovaná, s retardérom Voith (1., 2. a 3. séria)
Allison T280R, automatická 6-stupňová s hydraulickým retardérom (4. séria)
RiadenieRBL C 500V, hydraulické monoblokové (1., 2. a 3. séria)
RBL C 500V, hydraulické s posilňovačom riadenia (4. séria)
Nápravypredná: SOR BN 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: DANA G150, tuhá, hnacia, s jednostupňovou redukciou
Pneumatiky285/70 R19,5
Autobus
Interiér autobusu
Pracovisko vodiča

V januári a decembri roku 2020 boli všetky autobusy 1. série z prevádzky Prievidza vyradené.

Autobusy SOR BN 10,5 nahradili vo výrobe vysokopodlažné autobusy SOR B 10,5. Vozidlá BN 10,5 sú tak využívané pre menej vyťažené mestské linky alebo prímestské linky. Na Slovensku tieto autobusy prevádzkuje okrem spoločnosti SAD Prievidza aj DP Bratislava, Arriva Trnava, DZS-M.K.TRANS, Arriva Nové Zámky a Arriva Michalovce. V Českej republike tieto vozidlá môžeme stretnúť napr. u dopravcov Arriva City alebo Autobusy Karlovy Vary.

! NOVINKA !Vyskúšajte si čo všetko ste si zapamätali z tohto textu a overte si svoje vedomosti v našom kvíze.

Zdroje:

imhd

Wikipédia

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
guest
0 Komentáre
Vložené spätné väzby
Zobraziť všetky komentáre