Motorová jednotka 861.0 je trojdielna jednotka patriaca ZSSK a vyrábaná v ŽOS Vrútky od roku 2011. Je určená pre náhradu motorových vozov rady 830, 850, 851 a taktiež klasických krátkych súprav. Oficiálny názov jednotky je RegioMover.

Motorová jednotka dopravcu ZSSK

Popis

V roku 2009 si ZSSK objednala dvanásť motorových jednotiek s väčšou kapacitou ako má jednotka 840 práve u ŽOS Vrútky. Jednotka je trojdielna s dvoma hnacími a jedným vloženým dielom uloženými na dvoch hnacích a dvoch bežných podvozkoch Jakobsovej konštrukcie s rázvormi 2800 mm. Skrine sú široké 2850 mm a sú oceľovej samonosnej konštrukcie so zníženou podlahou v strednej časti. Na čelách sú automatické spriahadlá. V každej bočnici sú jedny dvojkrídle zvonku sa otvárajúce predsuvné dvere s elektrickým pohonom a výškou vstupu 550 mm nad temenom koľajnice. V každom diele jednotky sú dva oddiely pre cestujúcich. Vo vloženom diely je navyše rozšírený nástupný priestor a nachádza sa v ňom WC prispôsobené pre cestujúcich na vozíku a taktiež miesto pre kočiare, invalidné vozíky, bicykle a lyže.

Podvozky sú vyrobené firmou Siemens Graz, prvotné vypruženie je prevedené oceľovými vinutými pružinami, druhotné vypruženie je vzduchové. Bežné podvozky majú zariadenie pre samočinné natáčanie dvojkolesia pri prejazde oblúkmi. Dva hnacie agregáty sú uložené pod podlahou – spaľovací motor MAN D2842 LE622. Spolu so zabudovaným retardérom a chladičom sú tieto zariadenia uložené v spoločnom ráme zavesenom pod podlahou. Pohon dvojkolesia je skupinový kĺbovou hriadeľov. Jednotka je vybavená brzdami: elektropneumatickou priamočinnou brzdou, pružinovou brzdou a pneumatickou nepriamočinnou brzdou. Riadiaci systém umožňuje spájanie až troch jednotiek v mnohočlennom riadení. V jednotke je 168 pevných a 9 sklopných sedadiel a 160 miest na státie.

Vo všetkých jednotkách sa nachádza wifi, cctv a kamerový systém.

Prvá jednotka bola dodaná v roku 2011 do depa Humenné, dodávka prvej série prebehla do roku 2013 do dep Humenné a Nové Zámky. V rokoch 2014 až 2015 bola objednaná druhá séria jednotiek 2 + 18 kusov opäť do dep Humenné a Nové Zámky. Od roku 2018 do roku 2020 sa dodávala tretia séria jednotiek, avšak do depa Zvolen, ktorá sa vyznačuje vyšším počtom miest pre bicykle, kamerami pre počítanie cestujúcich, iným interiérom a upravenými spriahadlami.

Prehľad vozidiel

SériaTypEvidenčné číslaVýrobcaRok výrobyPočet
1.861.0001 – 012ŽOS Vrútky2011 – 201312
2. 861.0 013 – 032 ŽOS Vrútky 2014 – 201520
3. 861.0 033 – 039 ŽOS Vrútky 2018 – 20207
Spolu:2011 – 202039

Prevádzka

V grafikone 2020/2021 boli pravidelne nasadzované na nasledujúcich trasách:

Regionálne expresy:

  • Košice – Humenné

Osobné vlaky:

  • Komárno – Nové Zámky
  • Prievidza – Nové Zámky
  • Leopoldov – Nitra
  • Prievidza – Vrútky
  • Zvolen – Banská Bystrica – Brezno
  • Zvolen – Fiľakovo – Rimavská Sobota
  • Zvolen – Horná Štubňa
  • Kysak – Prešov
  • Humenné – Medzilaborce
  • Humenné – Prešov
  • Humenné – Stakčín
  • Prešov – Bardejov

Motorová jednotka 861.0

Technické parametre

Dĺžka cez nárazníky:58 800 mm
Priemer kolies:850 mm / 770 mm
Usporiadanie pojazdu:B’ 2′ 2′ B’
Rozchod koľají:1435 mm
Celková hmotnosť:120 ton
Motor:MAN D2842 LE622
Trvalý výkon:2x 588 kW
Typ brzdy:hydrodynamický retardér,
elektropneumatická priamočinná brzda,
pružinová brzda,
pneumatická nepriamočinná brzda
Maximálna rýchlosť:140 km/h
Počet miest na sedenie:168+9
Celkový počet cestujúcich:337
Vozňová trieda:2.

Galéria

Zdroje

• kniha BITTNER, J. – KŘENEK, J. – SKÁLA, B. a kol. 2018. Malý atlas lokomotív. Praha : Gradis Bohemia, 2018. 248 s. ISBN 978-80-86925-19-6.

Wikipédia

vagonweb

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
guest
0 Komentáre
Vložené spätné väzby
Zobraziť všetky komentáre